Siirry pääsisältöön

TGIF: Vuohenjuusto-parmankinkkubroileria

Tämä maistuu vaikka illanistujaisissa tai rankan viikon jälkeen olkkarin sohvalla, ja valmiistukin nopsasti - täydellinen perjantairesepti siis.

Muista grillivastus, jottei vuohenjuustolle käy näin.. ;)

n. 400 g / 4 kpl maustamatonta broilerin rintafileetä
8 siivua parmankinkkua
Purkki punaista pestoa
180 g vuohenjuustoa
Öljyä paistamiseen
Mustapippuria
Tuoretta oreganoa tai basilikaa

Puolita broilerinfileet pituussuunnassa niin että niistä tulee ohuita pihvejä, jotka paistuvat hetkessä. Paista ne pannulla kevyesti öljytilkassa, ja ota sivuun. Kääri sitten jokaisen pihvin ympärille parmankinkkusiivu ja paista niihin uudelleen kaunis paistopinta. Siirrä uunivuokaan saumapuoli alaspäin. Lusikoi jokaisen pihvin päälle ja niiden väliin punaista pestoa ja paista 200 C uunissa kunnes broileri on läpikypsää ja pesto poreilee, n. 10 minuuttia. Leikkaa sillä aikaa vuohenjuusto kiekoiksi. Säädä uunin grillivastus päälle. Asettele kiekot jokaisen parma-broileripihvin päälle ja grillaa ruokaa, kunnes vuohenjuusto hieman sulaa ja saa väriä - itsellä jäi kuvauskerralla tuo grillivastus laittamatta päälle, mikä näkyy juuston lässähtämisenä. Maku oli onneksi edelleen herkullinen. Rouhi päälle mustapippuria ja silppua yrttejä, ja tarjoile esim. tuorepastan tai salaatin kera.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkimarinoitu paahtopaisti

Jälkimarinointi on helpoin tapa saada kunnolla makua paahtopaistiin. Valmista edellisenä päivänä ja tarjoa raikkaan salaatin ja vaikkapa aurajuustoperunoiden kera. 1 kg naudan paahtopaistia Vähän öljyä suolaa ja pippuria Marinadi : 1,5 dl oliiviöljyä (vajaa) 1 dl soijakastiketta 2 rkl balsamiviinietikkaa 2 valkosipulin kynttä murskattuna Tuoretta rosmariinia ja minttua (tai muita yrttejä maun mukaan) silppuna noin 1 dl ripaukset sokeria, suolaa ja pippuria Ota liha huoneenlämpöön noin tuntia ennen ja ruskista se sitten pienessä öljymäärässä mahdollisimman kuumalla pannulla joka sivulta nopeasti. Suolaa ja pippuroi kevyesti ja siirrä uunipellille. Paista noin 200-asteisessa uunissa, kunnes paistin sisälämpötila on 55 C. Tällöin sisus on vielä punertavaa. Kääri kuuma paisti tiiviisti folioon ja jäähdytä huoneenlämpöiseksi. Itselläni paisti sai vähän rapsakamman pinnan kuin oli tarkoitus, kun taapero oli käynyt vähän säätämässä paistolämpötilaa kesken kaiken... Se 200 C

Karppaajan muhkea lihapata

Käy tämä pata muillekin kuin karppaajille, mutta alkuperäisen reseptin olen bongannut karppaus-infon sivuilta. Lihapataan ei tule jauhoja tai muita saosteita, vaan se saa muhia rauhassa uunissa ihanan pehmeäksi. Laita pata tekeytymään jo aamulla ja hauduttele kypsäksi ulkoilupäivän aikana. Tässä oma versioni padasta, josta riittää isollekin porukalle. 1,2 kg naudan kulmapaistia 1,5 rkl voita tai margariinia suolaa, pippuria paprikajauhetta 1 litra vettä 2 lihafondi-kuutiota / kasvisliemikuutiota tms. 1 pieni sipuli 3 valkosipulin kynttä 6 rkl tomaattipyrettä 2-3 rkl dijon-sinappia 1-2 rkl ketsuppia 2-3 rkl soijaa 4-5 porkkanaa paloiteltuna 2 sipulia isohkoina lohkoina 2 prk ruokakermaa 1 pkt Koskenlaskijaa Leikkaa huoneenlämpöinen liha ohuehkoiksi siivuiksi syiden vastaisesti. Ruskista siivut nopeasti kuumalla pannulla voissa. Mausta lihat kevyesti suolalla, pippurilla ja runsaalla paprikajauheella. Siirrä palat uuninkestävään isoon pataan. Kiehauta paistinpannu

Broileri-feta-kasvis-makaronilaatikko

Tämä ruoka on taas sarjassamme "Näin valmistat erilaisia ruokia täsmälleen samoista raaka-aineista uudelleen ja uudelleen"... Mutta kun nämä nyt vaan sattuvat olemaan niitä peruselintarvikkeita, mitä melkein aina on kaapissaa, ja kasvisten piilottelu ruokiin valikoivaa taaperoa varten jatkuu... Tällä kertaa aineksista valmistui vanhaa kunnon makaronilaatikkoa kana-feta-kasvisversiona. Yksi iso vuuallinen tai kaksi keskikokoista n. 450 g maustamatonta broilerin rintafilettä 1 sipuli oliiviöljyä 2 keskikokoista kesäkurpitsaa 1 pienehkö punainen paprika 2 valkosipulin kynttä suolaa, pippuria, yrttimaustetta, kuivattua basilikaa 1 pussi makaronia, esim. fusilli tai täysjyväfarfalle 2 prk ruokakermaa + maitoa, yht. 7 dl 2 kananmunan keltuaista 3 rkl punaista pestoa 1 pkt fetaa kourallinen raastettua parmesania kourallinen raastettua juustoa (emmental, kermajuusto tms.) rasia kirsikkatomaatteja (tuoretta rosmariinia) suolaa ja pippuria Keitä makaronit melke